MalinBorglin

Det här funderar jag på!

Jag Är medveten om att jag är sjuk!

Publicerad 2009-01-10 18:54:36 i Vardagslivet

Nu När min blogg är lösenords skyddad kan jag gå in och prata om mitt liv igen.. mer ingående..
för det är det min blogg står för..
Mitt Och mina Barns Liv..
Och jag känner att jag behöver prata av mig..
behöver få ut det .. att någon lyssnar utan att döma. utan att skrika o predika för mig..
för jag vet.. det är inte Bra!


Idag .. idag är det lördag ..
En dålig dag, för att Mattias varit här för att hämta max.
och när jag träffat mattias gör sig min ångest Hörd.
då är det en dålig dag. en dag då IFALL ATT jag är ensam när han gått , så går jag igenom hela händelseförloppet . allt som hände under våran tid .. alla bråk alla förnedrande saker man fick motstå..
Idag är det väldigt dåligt.. tagit till med Kaffe och seriöst funderat på att börja Röka?
för att slippa äta..?! usch.. men jag har seriöst tänkt tanken Under hela dagen..

Det kanske kom som en shock för en del av er.. som jag inte träffar ofta?!
som inte sett mig eller vet så mycket om mitt liv.!?
Men jag har varit sjuk sedan 2003. om inte längre..


jag vet att jag e sjuk..
Jag har länge förnekat det!
Jobbat på att döjla alla tecken.
Har uttalat mig om att min mamma haft fel som trott något sådant om mig!
MEN jag har insett detta..
Det går inte bara att ändra på det på en dag.
det går inte att säga till sig själv att nej nu ska vi se oss själva på ett annat sätt..
slänga ut spegeln o köpa en ny för då e där en ny bild i den??!
(tänk så bra det vore)

jag kan bara inte ändra min självbild..
jag ser henne där i spegeln när jag ställer mig framför den och granskar mig själv.. jag känner henne innom mig när jag ställer mig på vågen.. och varje gång jag öppnar kylen e hon där o viskar mig i örat..
 när jag däremot har sällskap låter hon sig inte bli hörd förens vi är ensmma igen...
HON TAR DÖD PÅ MIG OM JAG LÅTER HENNE VARA ENSAM MED MIG!

jag kan inte göra något.. Hon har makten över mig....
jag vet.. Jag erkänner Jag är sjuk.. men det hjälper inte att ni klagar på mig,.
Det hjälper inte att ni säger "du måste äta" eller "tänk på dina barn"
för det funkar inte så...

Jag mår dåligt!

Jag behöver hjälp..
men jag vet inte vad som kan rädda mig!
Men jag är införstådd med att för mina barns skull. så behöver jag få detta löst!

För er som inte känner mig, som inte vet vad det är som försigår..
så har jag förnekat detta länge och i omgångar erkänt för min mamma vad jag håller på med..
sedan i perioder undanhållt fakta för henne för att slippa höra allt tjat och att jag har en förvrängd självbild eller liknande..
Här är lite Fakta för att jag ska slippa  förklara allt igen..

Och till Min Mamma
Jag Älskar Henne Verkligen!
jag vet att hon bara vill mig och mina barn väl!
jag vet att hon e orolig över mig och jag kan förstå att det finns orsak att vara det..
jag har varit självdestruktiv. och jag är svag för sårande ord som att jag skulle vara tjock.
det sätter sig direkt..
Min Mamma Är Min stora förebild. hon är den starkaste männsikan jag vet och jag beundrar henne för allt hon gör.
Min Mamma Har under de senaste åren  tagit hand om mig, och stöttat mig. Hon Har försökt få mig på fötter om och om igen efter att Mina Barns Pappa Tryckt mig ner  längst ner på botten!

Vad är bulimi?
Bulimia nervosa är sjukdom som är nära besläktad med anorexia nervosa. En person som lider av bulimi hetsäter, det vill säga, han eller hon vräker tvångsmässigt i sig stora mängder mat för att sedan få ångest och oftast kräka upp maten igen. Alla bulimiker kräker inte upp sin mat, utan vissa kan börja motionera överdrivet mycket, leva på hård diet eller använda sig av laxermedel. Precis som anorektiker är en bulimiker otroligt rädd för att gå upp i vikt. De farlig med bulimi är att det oftast inte syns på personer som lider av det. Det är normal viktiga. Det som är så farligt är att en bulimiker, precis som en anorektiker, mår mycket dåligt. Bulimiker är ofta väldigt deprimerade, självmordsbenägna och isolerar sig ofta från allt socialt umgänge. Bulimi är mer ovanligt än anorexi. Men bland killar är det fler som har bulimi än anorexi. Ca en av två hundra kvinnor drabbas av bulimi och en av två tusen män. Men när det gäller bulimi måste man tänka på att mörker talat är stort eftersom det är mycket lättare att dölja bulimi.

Vad är skillnaden på anorexi och bulimi?
Den största skillnaden mellan bulimi och anorexi är att en bulimiker äter. Hon äter väldigt mycket i perioder och i perioder svälter hon sig. Därför går hon inte ner något i vikt. En anorektiker
däremot äter så gott som aldrig något över huvud taget. Därför rasar hon mycket snabbt i vikt. Anorexi syns därför ganska snabbt på personen vilket då bulimi inte gör.

Vilka symptom finns på anorexi och bulimi?
Psykiska tecken på ätstörningar kan vara följande;
- Viktfobi
- Störd kroppsuppfattning
- Bantningsfixering
- Matfixering
- Koncentrationssvårigheter
- Depression
- Sömnsvårigheter, leder till trötthet
- Försämrat omdöme
- Dålig självkänsla
- Självförakt
- Humörsvängningar

Fysiska tecken på ätstörningar kan vara följande;
- Kraftig viktnedgång som leder till undervikt
- Menstruationsbortfall (hos tjejer)
- Försenad pubertetsutveckling
- Sänkt ämnesomsättning
- Låg puls
- Lågt blodtryck
- Sänkt kroppstemperatur
- Fryser ofta
- Muskelsvaghet
- Tandskador (Frätskador p.g.a. upprepade kräkningar)
- Ökad behåring av kroppen

Sjukdomsförloppet:
Ett tidigt tecken på att en tjej har anorexi är att mensen försvinner. Mensen försvinner så pass tidigt i sjukdomsförloppet att man kanske inte ens har börjat rasa i vikt. Om hon fortsätter att svälta sig själv kommer kroppen att ställa in sig på svält. Ämnesomsättningen sänks. Det i sin tur leder till att hjärtfrekvensen och blodtrycket minskar. Pulsen går ofta ned till runt 40- 50 slag/minut. (För en normal människa ligger pulsen på tunt 60- 70 slag/minut).

Kroppstemperaturen sjunker och den sjuke fryser ofta. Hon kan även drabbas av blåaktiga missfärgningar av huden på händer och fötter, detta är ett tecken på den försämrade blodcirkulationen. Även behåringen av kroppen påverkas. Håret på huvudet tunnas av och blir livlöst och på resten av kroppen får man en dunighårväxt, lanugohår. Detta är kroppens sätt att skydda sig mot förfrysning. Kroppens lagrade näringsreserver förbrukas. Fettvävnaden minskar kraftigt och allteftersom man fortsätter att svälta sig försvinner även andra kroppsvävnader. (Brösten och gumpen får ta mycket stryk) Muskulaturen bryts ner vilket resulterar i en tilltagande muskelsvaghet. Även hjärtat är en muskel som drabbas hårt vid anorexi. Vid svårt svält finns den en kraftig risk för hjärtsvikt vilket kan leda till plötsliga dödsfall hos anorektiker. När anorexin har gått väldigt långt kan den sjuke inte ens resa sig själv på grund av svaghet.


En person med anorexi mår givetvis mycket dåligt, både fysikiskt och psykiskt. Hon känner ofta att hon är ensammast i hela världen och att ingen förstår henne. Det vanliga, vardagliga livet förändras och begränsas av anorexin. Allt den sjuke kan tänka på är mat, kalorier, måste gå ner i vikt etc. etc. Allt kretsar kring mat. Den sjuke blir mycket svag och orkar inte göra något till slut. Den sjuke är beroende av värme hon fryser väldigt lätt. Vredesutbrott och irritationer är väldigt vanliga. Många mår väldigt dåligt för innerst inne så vet de att de bör äta för att inte tappa mer i vikt, men ändå är de så rädda för att gå upp i vikt. Många av de sjuke känner att det är fast i en olöslig konflikt.


Det stämmer Skrämmande bra ..
Det kommer ni som känner mig snabbt att inse.. jag vet att min mamma ser mig i detta inslag!
Hon Kommer se precis, Mig!

NU är det dags! Jag ska söka vägledning, bli bra och må bra!
Ska börja träna, dansa Och simma.
har slängt allt godis jag hade kvar efter julens tider och ingått i en seriös kamp mot mitt inre!
när jag funnit balans är mitt mål att skaffa bättre betyg och bli nått betydelsefullt i sammhället!

Kommentarer

Postat av: munin

Publicerad 2009-01-11 02:16:58

Malin, jag måste ärligt säga att jag inte läste hela inlägget för att jag dels är för full och dels för att du skrev något om att röka för att slippa äta. Det enda jag vill säga dig, och jag vet inte om det betyder mycket men jag hoppas iaf det, det är att Börja ALDRIG ALDRIG röka... det är bara skit och det förstör mycket mer än vad det ger. Du har sagt till mig tusen gånger att sluta röka för mitt eget bästa, och oavsett du tror det eller ej så tar jag åt mig! Du är absolut 100% perfekt som du är, och jag vet många många människor som skulle önska att dom var som du. Du är inte perfekt för ditt utseende utan för att du är den du är, en underbar vän och en väldigt bra mamma. Jag har sett dig i båda dessa situationer, och du är i mina ögon det bästa du kan bli. Helt fantastiskt. Dels vill jag också säga dig att det Mattias har gjort med dig är helt sjukt, jag kan förstå om du haft dessa tankar och fixa idéer innan Mattias, men... Malin.. Du är perfekt som du är.. för att du är du..! Jag hade sagt samma sak i nyktert tillstånd, och du lär upptäcka det imorgon när jag läser ditt inlägg och med stor sannolikhet kommenterar på samma vis. Du har Max och Du har Liam, du har en fantastisk Mamma.. och du borde vara glad för ditt liv, för du har bara ett.. Och Jag Älskar dig, jag gör verkligen det. Jag vill, av själviska skäl, inte förlora dig på väldigt väldigt länge.. Och jag är väldigt säker på att både Max och Liam, om dom skulle vara större, bägge två skulle önska att deras mamma var frisk. Tro mig jag vet när jag var tillsammans med Myrans pojkvän, Acke, så kämpade jag mot samma saker, jag gick ner säkert 20 kilo på tre månader. Och Det är inte bra... jag är inte stolt eller nöjd med den jag är idag, men jag har kommit över den biten. Jag är glad för att jag är jag, precis som jag önskar och hoppas att du en dag blir nöjd med den du är. Jag har hört dina historier, jag vet att du var Såhär med William också... Jag vet att du kanske inte ser ditt liv som perfekt... Det är svårt för alla att se sitt liv som perfekt. Men Malin, ditt liv är perfekt för dig, för den du är! Du är bra som du är! Och Britten, kommer hjälpa dig genom eld och vatten, hon kommer finnas tillgänglig för dig alltid alltid. Du ska vara glad över att du har en så bra mamma som stöttar dig, precis som jag är glad för mina föräldrar. Hur illa det kan låta, så kommer jag Aldrig ALDRIG säga till dig att äta.. jag kommer Aldrig ALDRIG säga till dig att du måste ta tag i det för dina barns skull. Jag vill att du ska må bra för dig själv, för att du är en fantastisk människa som förtjänar allt det bra som omvärlden har att ge dig. Och om du behöver en människa som håller dig när du gråter, som aldrig dömmer.. som alltid kommer låta dig vara den du är, hur sårbar du än är... Så har du mig. Jag har funnits här sen vi var 7-8 år.. och jag kommer alltid finnas här.. För Malin, du är en av de bästa jag vet... och jag vill inte se att du skadar dig själv.. För ditt eget bästa. Jag kommer aldrig säga ett ord, om du vil gråta, skrika och må dåligt... så kommer jag hålla om dig, låta dig slå på mig... För du är perfekt som den du är, eftersom att du är den bästa DU någonsin kan vara!!!!!!!!

Postat av: munin

Publicerad 2009-01-11 02:28:56

Läste sista biten nu, om att bli betydelsefull i samhället. Och kära vännen, du är betydelsefull, du är viktig. Jag förstår att det är svårt att ta åt sig, jag rent av vet att det är svårt att ta åt dig. Men du betyder något, för Britten, för Max, För Liam... och med stor sannolikhet även för Lelle, Josefina och Johannes. Och du betyder mycket för mig. Det är minst sju personers liv du har gjort en inverkan på... och Det min kära Malin, det är faktiskt inte lite..! Jag älskar dig, och önskar dig allt det bästa. Jag önskar dig himlan och stjärnorna och jorden. Och jag önskar dina älskade pojkar dig. Det är sorligt att du inte berättat något för mig tidigare, men jag klandrar dig inte, jag kommer aldrig klandra dig. Men jag hade hjälpt dig så mycket jag någonsin kunnat, att ta varje steg framåt. För DIN, bara för DIN skull!!

Postat av: Micca

Publicerad 2009-01-11 10:35:13

tack mitt hjärta!

du vet vart jag finns om du behöver prata, jag kommer säga "ät för vår allas skull" men inte för att tjata, utan för att vi älskar dig och bryr oss om dig och dina barn.



PUSS & KRAM från Micca o Lion Fion

Postat av: Emma & Vera

Publicerad 2009-01-11 22:26:05

Hej malin!

Du ska veta att om du behöver prata om just den här biten, så är jag rätt person då jag sitter i samma sits!

kram

Postat av: .:Lisa Follin:.

Publicerad 2009-01-12 14:14:11

Ta hand om dig Malin. <3<3 Tänker på dig.....kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin Borglin

Pluggar på Högskolan i Kristianstad. Till landskapsvetare. För övrigt Gillar jag läsa om global miljö, påta i trägården och umgås med mina söner och mina vänner. Ska jag lyssna på musik då är det rock som gäller.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela