MalinBorglin

Det här funderar jag på!

Hemmagjord Glass med Saffranssmak!

Publicerad 2012-11-26 19:42:05 i Vardagslivet

Idag tog jag tag i mitt project att göra saffransglass.
har längtat sedan i var på Gotland och jag fick smaka det för första gången. (ca 1,5 år sedan)

För er som vill ha receptet ska jag fixa det här till er.

Du behöver: Glassmaskin (lägger upp ett alternativit recept underst till er som saknar glassmaskinen)
1 kastrull
1 visp
1 gaffel
1 mindre skål som rymmer ca 500 ml
1 (Ett) dl mått

Detta innehåller glassen

200 ml vispgrädde
200 ml mjölk (mellan)
2 st Ägg gulor
1 dl socker (ca 50 g)
0,5 g saffran eller 1 msk safftarns arom på flaska (finns i bakhyllan i affären)
ca 50 g vit choklad.

I min version använder jag halva paketet saffran och några droppar extrakt.


1. Börja med att långsamt koka upp mjölken i en kastrull. (Tips! för en smakinsats, tillsätt några bitar ca 4 utav den vita chokladen i mjölken vid uppkok)

2. vispa samman ägg-gulorna och sockret i skålen

3. när mjölken kokat upp ta av den från plattan och häll i den tillsammans med ägg och socker i skålen. Rör runt.

4. häll tillbaka "smeten" i kastrullen och värm upp på plattan under ständig omrörning. Smeten får inte börja koka (då skär den sig) värm på tills små bubblor bildas i kanten av kastrullen och smeten tjocknar en aning. ta därefter bort smeten från plattan, blanda i saffran och låt svalna.

5. När blandningen med mjök, ägg-gula, socker och saffran svalnat
ska grädden blandas i tillsammans med riven vit choklad (går bra med finhackad med).

6. häll i glassmaskinen medans vispen är igång och vänta tills rätt konsistens är uppnådd. ca 30 min.

Om du inte har glassmaskin hemma kan du göra precis lika dant fast i slutet ställa i en fryssäker skål i frysen (med lock) under minst 6 timmar. Rör om i smeten ett par gånger i timmen för att minska risken för isig glass,.
 
hoppas det smakar bra=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin Borglin

Pluggar på Högskolan i Kristianstad. Till landskapsvetare. För övrigt Gillar jag läsa om global miljö, påta i trägården och umgås med mina söner och mina vänner. Ska jag lyssna på musik då är det rock som gäller.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela